ACNEBEHANDELING

Wat Is Acne Of Puistjes: ​

Acne  is een huidaandoening waarmee de meeste tieners en ook veel volwassenen mee te maken krijgen Deze aandoening veroorzaakt verschillende soorten puistjes op het gezicht, de rug of de borst, wat veroorzaakt acne?

Fase 1
Hormonale veranderingen: vooral in de puberteit.  Hormonen communiceren met de klieren die talg afscheiden via kleine openingen in de huid ( follikels). Normaal beschermt talg de huid met een waterbestendige laag maar door hormonale veranderingen wordt teveel talg geproduceerd, wat de huid vetter maakt.

Fase 2
Er treden veranderingen op in de cellen van de bovenste huidlaag . De bovenste huidlaag wordt dikker

Fase 3
De follikels raken verstopt cellen en talg. Er ontstaan zwarte puntjes doordat deze mix donker wordt bij contact met de lucht of witte puntjes wanneer die ingesloten blijft.

Fase 4
Bacterie P.Acnes komt in de verstopte follikels. Die vermenigvuldigt zich in luchtledige omgevingen zoals verstopte poriën, wat met ontstekingen gepaard gaat. Gevolg: rode puistjes of acne.

Oorzaak van acne is dus vooral een verhoogde talgproductie en een verhoogde verhoorning. Deze dikke talg gaat zich ophopen en uiteindelijk de talgkanalen verstoppen. Daardoor krijgt men mee-eters (comedonen). Wanneer deze verstoppingen aan de huidoppervlakte gaan oxideren, worden ze zwart. Vandaar de naam “zwarte puntjes”.

In de Skincare Clinic doen we een uitgebreide huidanalyse. We bespreken uw manier van huidverzorging en stellen een behandelplan op, afgestemd op jouw huidomstandigheden. Eventueel in combinatie met bepaalde medicijnen. Met als doel: het onder controle krijgen van acne en het aanpakken van de ontstane huidbeschadigingen. Bij acnebehandeling is het belangrijk om te weten dat behandeling meestal pas na vier tot acht weken effect begint te hebben.

De behandeling van acne verloopt stapsgewijs, dat wil zeggen dat er diverse middelen zijn voor de verschillende gradaties van de aandoening. Afhankelijk van leeftijd, de ernst en de duur van de acne zal de behandeling er anders uit zien.

De mogelijkheden op een rijtje:

• Producten in de vorm van een crème of lotion op basis van salicylzuur of benzoylperoxide. Deze middelen zorgen ervoor dat de afvoer van de talgkliertjes niet verstopt raakt. Ook werken ze licht ontstekingsremmend.
  • Bij ernstiger acne zijn producten op basis van antibiotica aangewezen. De antibioticacrème of-lotion dient op de huid te worden gesmeerd om bacteriën te doden en ontstekingen tegen te gaan of te genezen
  • Bij zeer ernstige acne kan de arts overwegen om een behandeling met vitamine A-zuur te starten. Tijdens of kort na het gebruik van vitamine A-zuur mag de patiënt absoluut niet zwanger worden.
  • Meisjes en vrouwen kunnen in plaats van deze middelen ook een speciale anticonceptiepil gebruiken
  • Bevonenstaande behandeling worden gecombineerd met chemische peeling. Een peeling is een vloeistof die bestaat uit natuurlijke zuren zoals melkzuur, salicylzuur en glycolzuur. De actieve stoffen die aangebracht worden op de huid veroorzaken in de huid een chemische reactie. Vandaar wordt ook wel de naam “chemische peelings” gebruikt
  • De arts bepaalt welke peeling gebruikt wordt aan de hand van de ernst van de acne.

Het resultaat van de acnebehandeling is per persoon verschillend.

Een peeling behandeling geeft weinig kans op complicaties. Er is een geringe kans op littekens en hyperpigmentatie. Indien een van deze huidreacties bij u optreedt, dient u altijd contact met ons op te nemen. Na de behandeling kan er een tijdelijke roodheid optreden. Tevens kunnen er lichte of donkere vlekken ontstaan welke doorgaans binnen enkele maanden weer bijkleuren naar de normale pigmentkleur. Er kunnen korstjes ontstaan welke vanzelf binnen twee weken genezen. Belangrijk is hier niet aan te krabben, maar voorzichtig te behandelen. Tijdens zes weken voor tot drie maanden na het behandelproces dient blootstelling aan zonlicht/zonnebank en gebruik van zelf bruinende middelen gestopt en/of voorkomen te worden.